Dag 7 : Arkalyk - Botokara (18 juni)
Aangemaakt:
18 juni 2008
07:33:56
Gewijzigd:
20 juni 2008
13:32:14
dag 7 : 18 juni 2008
 
 
 Routekaart ...
Veldhoven Botakara
Trans Oriëntale
# datum van: naar: km (cum)
1. do 12/6 Sint Petersburg Rogachëvo 834 834
2. vr 13/6 Rogachëvo Petrovski 736 1570
3. za 14/6 Petrovski Jelaboega 574 2144
4. zo 15/6 Jelaboega Mrakovo 693 2837
5. ma 16/6 Mrakovo Bogotse 630 3467
6. di 17/6 Bogotse Arkalyk 705 4172
7. wo 18/6 Arkalyk Botakara 692 4864
8. do 19/6 Botakara Ayaguz 729 5593
9. vr 20/6 Ayaguz Karamay 528 6121
10. za 21/6 Karamay Turfan 782 6903
11. zo 22/6 rustdag   - 6903
12. ma 23/6 Turfan Hami 513 7416
13. di 24/6 Hami Qingyuan 727 8143
14. wo 25/6 Qingyuan Alxa Youqi 636 8779
15. do 26/6 Alxa Youqi Bayan Hot 589 9368
16. vr 27/6 Bayan Hot Hohhot 740 10108
17. za 28/6 Hohhot Peking 616 10724

Foto's ontvangen van:
Hetty : "Sint Petersburg - 10 en 11 juni"

zie: Dag -2 St. Petersburg [hier]
zie: Dag -1 St. Petersburg [hier]

 

Het is zeven uur in Nederland en elf uur in de ochtend in Kazachstan. Volgens de beelden van de website van de Transorientale staan de deelnemers nog in het bivak.

Niet iedereen staat trouwens in het bivak, verschillende rondjes op de live pagina staan nog halverwege het parcours van gisteren.

Op dit tijdstip heeft de website nog geen nieuwsflitsen mbt vandaag, het laatste bericht is van gisteren dat de rally in rouw is om het verlies van de twee deelnemers Philippe Tonin en Xu Lang.

Hans Bekx heeft aan zijn vrouw Mieke laten weten dat er vandaag geen special is, zo valt te lezen op zijn website. Volgens DakarSport gaat het vandaag in kolonne naar het volgende bivak.

Inmiddels is er weer bescheiden SMS contact en Harrie bevestigd dat er nu in kolonne naar het volgende bivak gereden wordt. Later meer (oa verslag telefoongesprek met Marty en Harrie)

 

 



Beelden van 17 juni:
(toegevoegd 18/6/08 - 08:00u)

De berichtgeving vandaag komt weer langzaam op gang. Eergisteren (maandag 16 juni) bij aankomst in het bivak constateerde de mannen dat de linker schokdemper kapot was gegaan. Bij gebrek aan een nieuwe besloot Marty dat de linker en rechter omgedraaid diende te worden. Hierdoor zou het makkelijker zijn om de grote gaten in de weg makkelijker te ontwijken. Inmiddels was het twee uur in de nacht en Henri zat verdiept in het roadbook. Marty was moe na het lange sturen van die dag en moest echt even slapen. Harrie besloot om dan maar alleen de schokbrekers te wisselen. Om zeven uur gisterochtend was de klus geklaard. Er was voor Harrie nog tijd voor een uurtje slaap, voordat de StaalbouwXpress weer op pad ging.

Gisteren werd het parcours geblokkeerd en sommige deelnemers, waaronder Marty, besloten een omtrekkende beweging te maken om aan de andere kant van de blokkering de special te vervolgen. De special was zwaar en soms misleidend. Zo stond in het roadbook dat er een greppel aan kwam. Op het allerlaatste moment volop in de ankers, het bleek een sloot van 80 tot 100 cm diep te zijn. Door de enorme klap is de hoofd bladveer achter afgebroken. Ze hebben een andere bladveer kunnen lenen, maar die past niet, dus in het volgende bivak is er weer genoeg te doen.

De eerder gekochte Kamaz brandstoftank is gisteren in gebruik genomen. Aan de bovenkant van de tank zitten openingen voor de diverse meters en die moesten dichtgelast worden. Met enkele plaatjes van het Team van de Rooy kon de tank dichtgemaakt worden en beschikken ze nu over de mogelijkheid om extra brandstof mee te nemen. De special verliep verder perfect, de StaalbouwXpress had er een flinke vaart in en heeft heel wat trucks ingehaald. “Er waren wel veel klipkes”, vertelt Marty, en diverse keren begonnen de remmen te stinken en werd er even een kwartiertje rustig gereden om vervolgens weer volop in de aanval te gaan.

Afgelopen avond was er in het bivak geen assistentie, maar de StaalBouwXpress is self-supporting, maar ze hoefde niet aan de meegebrachte etenswaar en genoten van een door de Transorientale georganiseerde barbecue. De grote opblaastent van de organisatie was er niet, maar zo zittend op een stoeltje onder een parasol was het er prima vertoeven.

Nu (11.00u) rijdt de StaalbouwXpress in kolonne door het dorre landschap van Kazachstan. Links en rechts vervallen gebouwtjes, paarden, koeien, geiten en verlaten graansilo’s en om de zoveel tijd een dorpje met een bevolking die allemaal sprekend op elkaar lijken.

 

 

 

Op de website van de Transorientale staat, ondanks een gedane verzoek aan de organisatie, nog geen klassement van het Regularity klassement.

Inmiddels is het Marty wel duidelijk geworden dat de StaalbouwXpress tijdens geen enkele special een ander routeboek heeft gekregen dan de mannen uit de Marathon serie.

Ze hebben ook vandaag zelf de tijden geklokt en komen op een tijd van 5 uur en 15 minuten. In een vergelijk met de Marathon zou de StaalbouwXpress op een twaalfde positie staan.

Zonder veel pers in het bivak en geen MMS verzend mogelijkheid is het lastig om aan beeldmateriaal van de StaalbouwXpress te komen. Hieronder René Metge die in het bivak de mannen toespreekt. 
 
En wie goed kijkt, heel goed kijkt ziet Marty's truck naast die van buurman Hans Bekx: 
 
De truck was knap smerig en wat water om hem met de hoge drukspuit schoon te spuiten was meer dan welkom. Na het tanken vroeg Marty aan de pompbediende of hij wat water kon krijgen om de auto te wassen. “I pay you for the water”, zei Marty. Het was voor de pompbediende geen enkel probleem, het hek zwaaide open en zo kon de StaalbouwXpress naar schoon water. De mannen zijn druk doende met het wassen onder het toeziend oog van het voltallige dorp.

Zijn ze bijna klaar komt er luid toeterend iemand aanrijden en die begint een heleboel stampij te maken. Hij stuurt iedereen weg, de dorpsbewoners, de toegestroomde kinderen, iedereen! Nadat iedereen met de staart tussen de benen de tijdelijke wasplaats verliep, begon hij tegen Marty te tieren. Marty herhaalde zijn mededeling dat hij wou betalen voor het water, maar de man werd nog kwader. De enkel nog aanwezige pompbediende is wat geld toegestopt en snel werd er ingepakt. Marty: “ut makt me nie ut, mer hij is wel mooi zuiver!!”.
foto's vr. 20/6 ontvangen vanaf de Kazachstaanse - Chinese grens 
StaalbouweXpress Nieuwsflits: 19 jan. 2013 22:40  ( ARCHIEF )
Missie volbracht
Team STBX heeft de Dakar 2013 volbracht!

1 bezoeker on-line

Laatste gewijzigde berichten:

02 apr. 2013

10:54:31

20 feb. 2013

15:38:16

03 feb. 2013

13:14:08

26 jan. 2013

09:59:55

23 jan. 2013

09:48:00

22 jan. 2013

21:48:03

22 jan. 2013

00:57:13

A G E N D A
20/1: Huldiging
20/1: Slotparty Santiago
21/1: Auto's naar de haven
22/1: Terugvlucht > NL
23/1: Aankomst Schiphol

>=23/1: Verhalen
    vertellen ...

    (bla,bla,bla ?)

2/2: Na 21:00u Dakar-after-party voor STBX-fans only

Dakar 2013
# van verb
dd naar spcl
1. Lima 250
5/1 Pisco 13
2. Pisco 85
6/1 Pisco 242
3. Pisco 100
7/1 Nazca 243
4. Nazca 429
8/1 Arequipa 288
5. Arequipa 337
9/1 Arica 172
6. Arica 313
10/1 Calama 454
7. Calama 534
11/1 Salta 220
8. Salta 393
12/1 SM Tucumán 155
13/1 <rustdag>
9. SM Tucumán 406
14/1 Córdoba 293
10. Córdoba 279
15/1 La Rioja 353
11. La Rioja 262
16/1 Fiambalá 219
12. Fiambalá 396
17/1 Copiapó 319
13. Copiapó 294
18/1 La Serena 441
14. La Serena 502
19/1 Santiago 128
verbinding: 4580
special stage: 3540