Dag 12 : Turfan - Hami (23 juni)
Aangemaakt:
23 juni 2008
07:39:25
Gewijzigd:
01 juli 2008
18:07:46
dag 12 : 23 juni 2008
 
 
 Routekaart ...
Veldhoven Hami
Trans Oriëntale
# datum van: naar: km (cum)
1. do 12/6 Sint Petersburg Rogachëvo 834 834
2. vr 13/6 Rogachëvo Petrovski 736 1570
3. za 14/6 Petrovski Jelaboega 574 2144
4. zo 15/6 Jelaboega Mrakovo 693 2837
5. ma 16/6 Mrakovo Bogotse 630 3467
6. di 17/6 Bogotse Arkalyk 705 4172
7. wo 18/6 Arkalyk Botakara 692 4864
8. do 19/6 Botakara Ayaguz 729 5593
9. vr 20/6 Ayaguz Karamay 528 6121
10. za 21/6 Karamay Turfan 782 6903
11. zo 22/6 rustdag   - 6903
12. ma 23/6 Turfan Hami 513 7416
13. di 24/6 Hami Qingyuan 727 8143
14. wo 25/6 Qingyuan Alxa Youqi 636 8779
15. do 26/6 Alxa Youqi Bayan Hot 589 9368
16. vr 27/6 Bayan Hot Hohhot 740 10108
17. za 28/6 Hohhot Peking 616 10724

 

fotoalbum TO 2008

 

De StaalbouwXpress is ermee gestopt!

Marty heeft zojuist (20.30u VMT) contact gehad met het thuisfront. Ze zijn nu inderdaad veilig in het bivak maar de race is voor Marty, Henri en Harrie afgelopen!

 

Ze hadden te weinig diesel en hebben de reserve diesel moeten aanspreken die ze meevervoerde in de onderweg gekochte tank. In die brandstoftank heeft blijkbaar vuil gezeten en dat is de motor terecht gekomen. De motor heeft midden in de Gobi woestijn de brui er aan gegeven en kan op het eerste gezicht niet meer gerepareerd worden.

 

Volgens Mariola was Marty er vrij rustig onder. Het team heeft gezien wat ze wilde zien. Ze hebben gedaan wat zij wilde doen. “Het is goed zo”, aldus Marty.

 

“Het is wel jammer, maar het was ook eigenlijk bijna onmogelijk om het zo vol te houden”, vervolgde Marty. Nu moet nog bekeken gaan worden hoe het nu verder moet daar midden in het Chinese zand.

 

In huize Van den Oever baalt men natuurlijk verschrikkelijk. “Ze waren er zo dicht bij en ze hebben het al zo goed gedaan”, aldus een balende Mariola.

 

 

 

Ook telefonisch contact gehad met Marty:  “Het is een geweldige ervaring en jammer dat het nu zo plots ophoudt”.

 

Zoals ook vandaag uit de beelden van RTL7 al naar voren kwam is er in China een groot brandstof te kort, omdat veel brandstof naar de rampgebieden elders in het land wordt gestuurd. Gisteravond kon men met hulp van de mannen van Pascal de Baar toch nog aan 200 liter diesel komen. Diesel van de organisatie, zoals de vorige dagen, zat er niet in. Normaal nemen ze echter 450 liter aan boord, maar men zou in geval van nood de reservetank aanspreken. Deze bevatte mogelijk toch nog wat water en de motor begon te sputteren en stopte er uiteindelijk mee.

 

Eerder op de dag hadden ze Pascal nog geholpen, die op zijn kant was gegaan. Ook was Denis Martin geholpen die zat ergens muurvast en werd losgetrokken. Toen de StaalbouwXpress stil viel in the middle of nowhere en Denis voorbij kwam is hem verzocht om te slepen. De organisatie was wel ingeseind, maar voordat je het weet sta je daar een dag, dus ze waren wat blij dat Denis ze op sleep mee nam.

 

De komende dagen zal de wagen richting Peking moeten, hoe en wat precies is nu om half vier in het bivak nog niet precies bekend, de karavaan vertrekt daar over twee uurtjes al weer.

 

Marty praat even met een iemand daar in het bivak en zegt: “Niet zo maar weg gaan, hè, straks?” Er wordt bevestigend geantwoord en Marty gaat even twee uurtjes zijn ogen dicht doen …. Morgen horen we meer …..

 

 

 

We hoeven helemaal niet tot morgen te wachten, het is hier 22:45 en daar kwart voor vijf!  En onze persvoorlichter Harrie geeft nog een toelichting op de gebeurtenissen van vandaag, inclusief fotomateriaal!

 

Enkele honderden volgde de afgelopen dagen het nieuws van de StaalbouwXpress op de voet op deze website.

Zodra er weer nieuws te melden is over Marty, Henri en Harrie, dan doen we daar uiteraard verslag van. Wilt u de mannen een hart onder de riem steken?

U kunt uw reactie sturen naar: info@staalbouwxpress.nl !

De reacties worden dan geplaatst op deze site, het reisverslag van drie avonturiers uit Veldhoven!

 

Met een verlate start omdat de heli's nog niet op konden stijgen is de rally vanochtend na een dag van rust voor de één en een dag van hard werken voor de ander weer van start gegaan.

Om half zeven Nederlandse tijd (de zon in China staat dan inmiddels hoog aan de hemel, het is daar half twee) is de temperatuur al weer flink opgelopen en rijdt de StaalbouwXpress in de special. Ze zijn zojuist het plaatsje Digar voorbij en hebben er 100km, een kwart dus, special opzitten.

Vijf kilometer en een uurtje verder, stroopt het rally verkeer op. De StaalbouwXpress staat in de buurt van de truck van Pascal de Baar (414) en het heeft er alle schijn van dat de wagens van Ramirez (431) en Rodriguez (430) de weg blokkeren. Volgens de site van Transorientale heeft Stacey ook al ergens vastgezeten, maar of dat op dit punt (42°31'41"N, 90°07' 53"E) was blijft gissen.

Het is even na negen uur als de StaalbouwXpress na enig oponthoud weer vijf kilometer verder is, Pascal staat dan nog steeds op dat blijkbaar lastige stuk in het parcours. Met een vaartje van 45 km/u vervolgt Marty zijn weg door de zandduinen.

Tegen tienen, Pascal rijdt ook weer en de StaalbouwXpress dendert met 60km/u door het zand. Op jacht naar Ramirez en Rodriguez die circa 12km verderop rijden. Aguirregouiria lijkt de weg kwijt, die rijdt opeens naar het noorden terwijl de route in oostelijke richting gaat op dit traject.

Even na elf uur, inmiddels is bekend dat buurman Hans Bekx de special heeft gewonnen. De StaalbouwXpress rijdt nog steeds achter Ramirez en Rodriguez. Het landschap is inmidels veranderd, ze rijden nu door woestijngras en het tempo lijkt in te zakken naar 8km/u. Een paar minuten later staat de teller al weer op 100 km/u. Het gat naar Rodriguez is ongeveer 1 a 2 km. Vanwege een verschillende ververs interval op de site is dit niet exact te bepalen. De special is voor Marty dan ongeveer voor tweederde verreden.

12.00u Marty, Harrie en Henri genieten van een prachtig uitzicht hoog boven op een bergtop. Bergafwaarts zit Pascal hun op de hielen.

13.15u Nog circa 45km voor de boeg en dan zit deze special door het zand er op. Pascal is verder uitgelopen op de StaalbouwXpress, de Spanjaarden met 430 en 431 op hun truck zitten nog steeds in de buurt van Marty.Vanwege de verschillende tijdsintervallen is niet goed te zien, wie nu precies van de drie voorop rijdt. Het landschap is wat vlakker geworden, maar nog steeds veel zand, maar ja is dat niet wat Harrie zo graag wilde?

13.30u De StaalbouwXpress is stil gevallen, al een paar minuten beweegt  balletje 724 niet meer op de kaart ....

14.30u Nog weinig beweging, heel even stond er een snelheid van 8km/u maar het schiet niet op. Kaart nog gedraaid maar balletje rolt niet verder, afwachten dus ...

15.55u Na twee-en-half uur zit er gelukkig weer beweging in de StaalbouwXpress

16:07u Marty rijdt in het kielzog van truck 432 van Denis Martin, nog circa 30km naar de finish van de special.

16:19u Ze weten het wel spannend te houden, zowel Marty als Denis hebben een snelheid van 0 km/u.

16.27u Met een vaartje van 36 km/u gaat het laatste loodje weer verder, maar hij weegt wel zwaar zo te zien

17.31u De special zit er op, nu nog naar het bivak en wachten op de ervaringen van de mannen, wat ging er mis? Hoe was het om door de duinen te rijden? We wachten met spanning af op berichten straks uit Hami.

19.18u Het bivak komt in zicht, nog 16 km te gaan, ze rijden met een vaartje van rond de 60km/u nog steeds met zijn tweeën en komen binnen het GSM bereik van de stad Hami. Het is nu 23°C en voor morgen wordt een temperatuur van 37°C verwacht.

19.35u Gearriveerd in bivak!

19.45u StaalbouwXpress staat naast winnaar van de dag Hans Bekx.



 

 

42°31'41"N, 90°07' 53"E

 

42°31'41"N, 90°07' 53"E - 42°32'12"N, 90°11' 46"E

 

09:55u VMT (Veldhoven Mean Time)

 

11:17u VMT

 

12:00u VMT

 

13:30u VMT

 

16.45u VMT - Tergend langzaam komt de finish in zicht

 

17:05u VMT (middernacht in China) : BIJNA .. nog 7 kilometer

Het was een heftige dag vandaag met een dramatisch slot, maar wel met de duinen waar Harrie zo naar verlangde.

Heftige beelden ook van omvallende trucks.

Morgen vast bij RTL, nu al bij de StaalbouwXpress.

 

Harrie zit nog vol met adrenaline en kan de slaap niet vatten in het tentje in Hami. Hij schrijft: “We hebben een hele mooie dag gehad en eigenlijk ook weer niet.” Hij vervolgt met: “Even leek het of we op de maan waren of misschien zelfs wel mars. De woestijn van China is bijna onmogelijk om te beschrijven. Je moet het gewoon zien! De kleuren geel, rood en zwart lopen door elkaar. Dan weer vlaktes en dan weer bergen van duinen. Onze markante en zeer gewaardeerde buurman, mijnheer Bekx, zou zeggen:  “Nie normaal!”. Het rijden in de duinen was geweldig. Opeens rij je ergens, moet je 40 meter omhoog en dan plots ga en moet je in een hoek van 20 graden weer naar beneden!”.

 

“Het ging allemaal perfect”, vervolgt een nog steeds opgetogen Harrie. Hij vertelt verder: “Toen we een stukje verder de duinen in reden zagen we opeens onze eveneens hulpvaardige Pascal de Baar op zijn kant liggen. We zijn gestopt om hem weer op zijn wielen te zetten. Op datzelfde moment lag Hans Stacey aan de andere kant van de duinen op zijn spiegel”.

 

Na 360 kilometer special was de diesel voorraad in de hoofdtank op. Omdat de Transorientale organisatie geen brandstof  had op het laatste bivak in Turfan moest de reserve Kamaz-tank worden aangeroepen. Al na één kilometer sloeg de motor op hol. En stopte de StaalbouwXpress er mee. Van alles werd geprobeerd, maar op twee of misschien zelfs wel één cilinder kom je niet ver.

 

“Gelukkig kwam daar de 6x6 van Denis Martin aangereden”, schrijft Harrie, “hij heeft ons de laatste 125 kilometer door de woestijn gesleept. We zijn bang, dat het nu gedaan is, omdat wij geen onderdelen kunnen krijgen hier in Hami”.

 

Maar het belangrijkste nieuws van deze avond volgt als slot in het bericht van Harrie: “We hebben in ieder geval een heel mooi avontuur beleefd en het is nog niet eens voorbij! Groeten van ons 3!!!”

 

 
 

 

Pascal wordt weer op zijn pootjes geholpen

StaalbouweXpress Nieuwsflits: 19 jan. 2013 22:40  ( ARCHIEF )
Missie volbracht
Team STBX heeft de Dakar 2013 volbracht!

1 bezoeker on-line

Laatste gewijzigde berichten:

02 apr. 2013

10:54:31

20 feb. 2013

15:38:16

03 feb. 2013

13:14:08

26 jan. 2013

09:59:55

23 jan. 2013

09:48:00

22 jan. 2013

21:48:03

22 jan. 2013

00:57:13

A G E N D A
20/1: Huldiging
20/1: Slotparty Santiago
21/1: Auto's naar de haven
22/1: Terugvlucht > NL
23/1: Aankomst Schiphol

>=23/1: Verhalen
    vertellen ...

    (bla,bla,bla ?)

2/2: Na 21:00u Dakar-after-party voor STBX-fans only

Dakar 2013
# van verb
dd naar spcl
1. Lima 250
5/1 Pisco 13
2. Pisco 85
6/1 Pisco 242
3. Pisco 100
7/1 Nazca 243
4. Nazca 429
8/1 Arequipa 288
5. Arequipa 337
9/1 Arica 172
6. Arica 313
10/1 Calama 454
7. Calama 534
11/1 Salta 220
8. Salta 393
12/1 SM Tucumán 155
13/1 <rustdag>
9. SM Tucumán 406
14/1 Córdoba 293
10. Córdoba 279
15/1 La Rioja 353
11. La Rioja 262
16/1 Fiambalá 219
12. Fiambalá 396
17/1 Copiapó 319
13. Copiapó 294
18/1 La Serena 441
14. La Serena 502
19/1 Santiago 128
verbinding: 4580
special stage: 3540