Dag 16 : Bayan Hot - Hohhot (27 juni)
Aangemaakt:
27 juni 2008
07:39:31
Gewijzigd:
27 juni 2008
22:30:28
dag 16 : 27 juni 2008
 
 
 Routekaart ...
Veldhoven Hohhot
Trans Oriëntale
# datum van: naar: km (cum)
1. do 12/6 Sint Petersburg Rogachëvo 834 834
2. vr 13/6 Rogachëvo Petrovski 736 1570
3. za 14/6 Petrovski Jelaboega 574 2144
4. zo 15/6 Jelaboega Mrakovo 693 2837
5. ma 16/6 Mrakovo Bogotse 630 3467
6. di 17/6 Bogotse Arkalyk 705 4172
7. wo 18/6 Arkalyk Botakara 692 4864
8. do 19/6 Botakara Ayaguz 729 5593
9. vr 20/6 Ayaguz Karamay 528 6121
10. za 21/6 Karamay Turfan 782 6903
11. zo 22/6 rustdag   - 6903
12. ma 23/6 Turfan Hami 513 7416
13. di 24/6 Hami Qingyuan 727 8143
14. wo 25/6 Qingyuan Alxa Youqi 636 8779
15. do 26/6 Alxa Youqi Bayan Hot 589 9368
16. vr 27/6 Bayan Hot Hohhot 740 10108
17. za 28/6 Hohhot Peking 616 10724

 

fotoalbum TO 2008
 
 
gastenboek TO 2008
 
info@staalbouwxpress.nl

 

10.000 kilometer!

Het is ergens in de buurt van Lang-Shan-Pao (wie kent het niet?) als Marty's team zich beseft dat ze vanochtend het 10.000 kilometerpunt hebben gepasseerd sinds ze uit Sint Petersburg zijn vertrokken.

Ze hebben het niet gemerkt aan de kilometerstand wat je zou verwachten en die nu inderdaad aangeeft dat het punt is gepasseerd, maar Harrie verwoordt het als volgt: "We moeten alle drie regelmatig gaan verzitten, snapte-de-jongen?".

 

Wie vrijdagmiddag kijkt naar de laatste Iritrack beelden zou denken dat het buurman en buurman gebeuren ruw verstoort is door de organisatie. Dat klopt ten dele.

Hans Bekx en de StaalbouwXpress staan wel degelijk weer naast elkaar en Marty slaapt echt niet buiten de poort, maar de GPS apparatuur is al ingeleverd. Morgen de mannen dus volgen naar Peking behoort dus helaas niet tot de mogelijkheden.

Inmiddels heeft de organisatie de uitslagen van het regularity klassement op de website gezet. Dit is echter behoorlijk met de Franse slag, er is geen touw aan vast te knopen. Sommige overzichten staat er dubbel op, zodra je het document opent en sommige ontbreken.

Voor zover het klopt de volgende high-lights:

1e etappe: 1e in een tijd van 00:44:38
2e etappe: geen tijd, wel 1e in algemeen klassement
4e etappe: 2e in 00:50:49 , 1e in algemeen klassement
5e etappe: 8e in 2:24:52
6e etappe: 10e in 1:03:48, 1e in algemeen klassement
8e etappe: 10e in 1:09:32, geen klassement
9e etappe: 6e in 00:41:26, 2e in alg. klassement
10e etappe: "annule", 4e in algemeen klassement
11e etappe: "annule", 4e in algemeen klassement
 

 

Het is één uur in de middag, de zon staat weer hoog aan de hemel, hier en daar een wolkje, De StaalbouwXpress is bezig met de verbindingsroute naar waar voor de luitjes die nog in de race zitten de special begint. Pascal de Baar volgt op circa 30km. Die zal niet veel geslapen hebben vannacht. Maar dat geldt voor meer deelnemers. Iedereen lijkt vlot getrokken, maar op live-kaart is te zien dat vele een andere route aan het rijden zijn dan de karavaan. 

Een half uur later, het is dan half acht in Veldhoven en omstreken, splitsen de wegen. Bij de plaatst Bayan Gol waar de 'gele' rivier Huang langs stroomt, blijft Pascal aan de rechter oever om naar de special te gaan en steekt de StaalbouwXpress het water over om in een omtrekkende beweging verder te rijden naar Hohhot.

Een kwartiertje later volgt het eerste smsje van Harrie. Die inderdaad bevestigd dat Pascal niet meer geslapen heeft. Hij kampte met een defecte rembooster en heeft gewacht tot het weer wat lichter werd om niet in het aardedonker van een duin te vallen.

Het koffiezetapparaat maakt overuren en vanochtend hebben ze dan ook eerst op Pascal gewacht met een verse bak koffie voor hem. "Het duinzand liep nog uit zijn broekzakken! ", aldus onze verslaggever ter plaatse.

En Harrie vervolgt: "Het begint steeds meer één grote familie te worden. Iedereen kent en helpt elkaar!"

08.30u (VMT) Pascal begint aan zijn special door de woestijn en de StaalbouwXpress, die (zo lijkt het) al dagen truck 610 probeert in te halen, rijdt noordelijk van de Ordos woestijn in de buurt van Liuzhao.

09:15u Het is koffie, koffie-tijd! De 610 en 724 nog steeds innig met elkaar verbonden staan bij een benzinestation in Hsi-Hsiao-Chao. De StaalbouwXpress rijdt de laatste dagen lekker zuinig, die hoeft geen brandstof, maar een bak koffie voor de slepers is wel het minste wat ze kunnen doen.

10.00u Met nog 200km voor de boeg rijdt het truck-duo voorbij Gongmiaozi. Het verkeer wordt steeds drukker en de politie haalt het vrachtverkeer van de weg, zodat het rallyverkeer vlotter kan doorrijden.

12.45u Aankomst in bivak in Hohbot. Hemelsbreed nog iets van 400km naar Beijing over de weg een stukje langer ...zouden Marty zijn bovenarmen het redden? Met de finish in zicht vast wel!

14.39u De specials zijn bijna voorbij voor deze editie van de TransOrientale. Optimist René heeft op zijn site al een speciale knop om je aan te melden voor de editie 2009.

 

In het algemeen klassement staat de bivak-buurman van de StaalbouwXpress, Hans Bekx, als derde!

Hans wist vandaag de laatste special overwinning op zijn naam te zetten, bijna zes minuten sneller dan de winnaar van de TransOrientale Hans Stacey. Pascal de Baar worstelt nog met de laatste 10 kilometer in de special met een vaartje van 15 km/u. En om even na vier uur zien we gelukkig dat Pascal ook de special heeft volbracht.

 



Het landschap is naar mate Peking steeds dichterbij komt aan het veranderen. Harrie beschrijft het als volgt: "Vanmorgen zijn we door de bergen vertrokken en hier en daar was nog een duin te zien. Na 100km zijn wij de gele rivier overgestoken  en nu zien we de eerste fabrieken.

 

We rijden langs mijnen en staalfabrieken in een omgeving die steeds groener begint te worden".

 

 

 



 

Nog een beeld van de 'camping' van gisteravond. Midden in het zand ruikt het naar koffie. De senseo in combinatie met de aggregaat zorgt voor lekkere bakkies zoals thuis.

 

 

Bij gebrek aan een airco is het wel zo prettig om even in de wind te zitten. De unit die de tent van René overeind houdt zorgt voor aardig wat luchtverplaatsing. Dat je kapsel er niet fraaier op wordt is dan jammer. 

 

de rivier Huang in de buurt van Shan-tao-kan 

 

 

 

Waarschuwingsbord voor overstekende schaapherders? 

 

Naast verslaggever ontpopt Harrie zich ook als koffiebaas. Gelukkig zaten er bij vertrek in kist 22 aardig wat koffie-pads, maar de voorraad slinkt nu snel.

 

Er gaat toch niets boven een kop koffie zoals 'thuis'. Geert, Martin en Ed laten het zich smaken, de koffie van de achtervolgers.

Je kan zeggen wat je wil over RTL GP, maar de StaalbouwXpress is vanavond toch mooi weer in beeld geweest. Kijk die stang eens zielig in het zand steken ... (opnameshot van 26 juni in Bayon Hot)

.. en herkennen wij daar, sinds vandaag, niet onze geweldige slepers ...?

StaalbouweXpress Nieuwsflits: 19 jan. 2013 22:40  ( ARCHIEF )
Missie volbracht
Team STBX heeft de Dakar 2013 volbracht!

1 bezoeker on-line

Laatste gewijzigde berichten:

02 apr. 2013

10:54:31

20 feb. 2013

15:38:16

03 feb. 2013

13:14:08

26 jan. 2013

09:59:55

23 jan. 2013

09:48:00

22 jan. 2013

21:48:03

22 jan. 2013

00:57:13

A G E N D A
20/1: Huldiging
20/1: Slotparty Santiago
21/1: Auto's naar de haven
22/1: Terugvlucht > NL
23/1: Aankomst Schiphol

>=23/1: Verhalen
    vertellen ...

    (bla,bla,bla ?)

2/2: Na 21:00u Dakar-after-party voor STBX-fans only

Dakar 2013
# van verb
dd naar spcl
1. Lima 250
5/1 Pisco 13
2. Pisco 85
6/1 Pisco 242
3. Pisco 100
7/1 Nazca 243
4. Nazca 429
8/1 Arequipa 288
5. Arequipa 337
9/1 Arica 172
6. Arica 313
10/1 Calama 454
7. Calama 534
11/1 Salta 220
8. Salta 393
12/1 SM Tucumán 155
13/1 <rustdag>
9. SM Tucumán 406
14/1 Córdoba 293
10. Córdoba 279
15/1 La Rioja 353
11. La Rioja 262
16/1 Fiambalá 219
12. Fiambalá 396
17/1 Copiapó 319
13. Copiapó 294
18/1 La Serena 441
14. La Serena 502
19/1 Santiago 128
verbinding: 4580
special stage: 3540